HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Televiziunea rămâne sursa principală de informare în Europa.

Televiziunea rămâne sursa principală de informare în Europa.
Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Un studiu Eurobarometru, efectuat special pentru Parlamentul European, explorează în detaliu comportamentele legate de mass-media, incluzând încrederea cetățenilor în diverse canale de informare.

Cetățenii se orientează din ce în ce mai mult către platformele de știri online și rețelele sociale, inclusiv cele ale influencerilor, ca noi surse credibile de informare. Prin urmare, folosirea platformelor sociale pentru accesarea informațiilor a cunoscut cel mai semnificativ avans comparativ cu aprilie/mai 2022, când a fost efectuat ultimul sondaj Media and News. Această tendință este foarte populară în Cipru și Malta.

"68% dintre participanți afirmă că au obținut recent știri despre Uniunea Europeană prin intermediul presei scrise, internetului, televiziunii sau radioului", cu variații semnificative între statele membre - de la 49% în Franța până la 87% în Croația și România.

Pentru 71% dintre participanți, televiziunea rămâne unul dintre cele mai utilizate mijloace de informare, fiind folosită în ultimele șapte zile anterioare sondajului pentru a accesa ştirile. Urmatoarele pe lista sunt presa online și platformele de știri (42%).

Posturile radio și rețelele sociale (ambele cu 37%) se situează pe locul al treilea, urmate de presa scrisă, menționată de 21% dintre participanți.

Comparând cu sondajul Media and News realizat în 2022 pentru Parlamentul European, se constată o creștere cu 11 puncte procentuale a proporției totale a participanților care folosesc rețelele sociale pentru a accesa știri. Creșteri mai mici sunt observate atunci când este vorba de utilizarea unor aplicații de mesagerie (+5), platforme video (+4) sau podcasturi (+2).

Creșterea utilizării acestor mijloace de informare se constată la toate grupele de vârstă și în majoritatea statelor membre. La întrebarea care au fost subiectele de știri accesate în ultimele șapte zile, pe primul loc s-au situat știrile locale (alese de 50%), politica națională (47%) și afacerile europene și internaționale (45%).

În timp ce majoritatea respondenților urmăresc știrile zilnic (70%), este interesant de remarcat că 9% evită un anumit tip de știri (inclusiv cei 6% care încearcă să evite anumite subiecte de știri și cei 3% care încearcă să evite toate ştirile).

Procentajul celor care afirmă că urmăresc știrile zilnic crește odată cu vârsta, în timp ce evitarea știrilor este uşor mai probabilă în rândul femeilor, participanților mai tineri și celor cu un nivel de educație mai scăzut.

37% dintre respondenți urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale. Acest procent variază semnificativ între diferitele grupe de vârstă. 79% dintre tinerii europeni (cu vârste între 15 și 24 de ani) urmăresc influenceri sau creatori de conținut, în timp ce doar 14% dintre cei cu vârsta peste 55 de ani fac acest lucru.

Cele mai credibile surse de informare

48% dintre cetățeni au încredere în majoritatea posturilor publice de televiziune și radio (inclusiv site-urile lor web) ca sursă de știri. Urmează presa scrisă (inclusiv site-urile web), în care au încredere 38% dintre participanți, iar posturile private de televiziune și radio sunt menţionate de 29% dintre respondenţi.

În cel mai recent sondaj Media al Parlamentului European din aprilie/mai 2022, posturile publice de televiziune și radio (inclusiv site-urile lor web) erau sursa cea mai de încredere în toate statele membre (48%) - cu doar două excepții: Polonia este singura țară din UE unde posturile TV și radio private sunt considerate cea mai de încredere sursă de știri (41%), iar în Ungaria, ca o îndepărtare mai radicală de sursele tradiționale de știri, (28%) dintre participanți menționează „oameni, grupuri sau prieteni pe care îi urmăresc pe rețelele sociale” drept cea mai de încredere sursă de știri, alături de „alte platforme de știri, inclusiv bloguri și podcasturi (28%).

Comparativ cu sondajul Media and News realizat în 2022, nivelurile de încredere pentru posturile radio-tv tradiționale și publicațiile tipărite și prezența lor online au rămase aproape neschimbate. Cele mai mari creșteri ale încrederii se observă la YouTube și alte platforme video (+4 ) și la influencerii pe canalele sociale (+4 ).

Istoric:

Percepțiile cetățenilor asupra Uniunii Europene și Parlamentului European sunt influențate de ceea ce vizionează, aud și citesc prin diferite mijloace mass-media. Sondajul Flash Eurobarometer oferă o analiză detaliată a utilizării mijloacelor media de către cetăţeni şi a comportamentelor acestora legate de mass-media, analizând atât presa tradițională, cât și cea online. Ipsos European Public Affairs a intervievat un eșantion reprezentativ de cetățeni UE cu vârsta de peste 15 ani în fiecare dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene. În perioada 18-24 octombrie 2023, au fost realizate 25.956 de interviuri online asistate de calculator (CAWI) folosind tabelele online și rețeaua de parteneri a Ipsos. Rezultatele la nivelul UE sunt ponderate în funcție de mărimea populației din fiecare țară.

ARTICOL SCRIS DE:
Ana Ionescu