HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Ministerul Educației începe evaluarea școlilor cu probleme după acțiunea FACIAS în instanță: 60% din instituțiile educaționale din România nu sunt conforme.

Ministerul Educației începe evaluarea școlilor cu probleme după acțiunea FACIAS în instanță: 60% din instituțiile educaționale din România nu sunt conforme.
Sursă foto: FACIAS

În urma unui proces inițiat de Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) împotriva Ministerului Educației, în contextul refuzului acestuia de a dezvălui situația școlilor neconforme, am primit brusc un răspuns de la reprezentanții ministerului. Răspunsul lor include informații legate doar de 3 dintre cele 8 puncte pe care le-am solicitat, dar acestea sunt suficiente pentru a trage o concluzie alarmantă: elevii din România se află într-un pericol constant! Cel puțin 60% din instituțiile educaționale unde aceștia studiază sunt neconforme.

FACIAS a adresat Ministerului Educației 8 întrebări esențiale despre starea infrastructurii educaționale din România. Am dorit să aflăm câte unități de învățământ au toaletele amplasate în curte, câte nu au autorizațiile necesare de la DSP sau ISU, câte folosesc încă lemnele ca sursă principală de încălzire, câte nu oferă nicio formă de încalzire elevilor care sufera din cauza frigului iarna, câte necesită renovare și dotare adecvată, câte au fost renovate sau construite recent în anul 2023 și câte se confruntǎ cu supraaglomerare. Acest set de întrebări ar fi trebuit să ne ofere o imagine completă a situației infrastructurii școlare din România. Inițial, solicitările noastre au fost ignorate de minister, dar după ce am inițiat acțiunea în instanță, am primit un răspuns. Cu alte cuvinte, „a fost nevoie să fie dați în judecată să înceapă să numere”. Cu toate acestea, informațiile primite se referǎ doar la 3 dintre cele 8 puncte solicitate. Răspunsul lor evidențiazǎ faptul că infrastructura educațională din România este sub orice criticǎ. Din totalul de 10685 de clǎdiri ale unitǎților de învǎțământ, 6491 funcționează fără autorizație ISU și 3131 nu au nici mȃcar autorizaţie sanitarǎ de funcţionare. Astfel, cel puţin 60% din spaţiile unde studiazǎ elevii români reprezintǎ un pericol pentru aceştia.

Aproape 200 de şcoli au încã wc-uri în curte

A treia întrebare la care Ministerul Educaţiei a rãspuns se referã la situaţia grupurilor sanitare amplasate în curte, fãrã acces la apã curentã şi canalizare - celebrele wc-uri în curte, un subiect intens dezbãtut în ultimii ani. Potrivit răspunsului primit, în 189 de şcoli elevii sunt încă obligaţi să foloseascã toaletele din curte, chiar şi pe timpul iernilor geroase şi să se spele cu apă la limita înghețului. În anul 2023, când există atâtea soluţii rapide de construcţii modulare, nu putem gǎsi soluţii pentru a asigura acestor copii condiţii decente?

Condiţiile în care învaţǎ elevii, ecuaţie cu 5 necunoscute

În pofida răspunsului primit, FACIAS consideră inacceptabil faptul că Ministerul Educației nu dispune de informații esențiale despre infrastructura educațională și condițiile în care studiază milioanele de elevi. Pentru 5 dintre cele 8 întrebări adresate ministerului nu avem încǎ rǎspunsuri. Ministerul nu cunoaște numărul școlilor unde se folosesc lemne pentru încǎlzire sau nici mâcar numărul unitǎților de învȃțământ care nu au o sursã de încȃlzire. Nu cunoaște nici numărul școlilor care nu dispun de dotările necesare pentru un act educațional decent sau numărul unităților de învățământ unde elevii studiază în 3 schimburi, cu ore și pauze scurtate, din cauza capacității depășite. Cum putem avea așteptǎri de îmbunătățire a infrastructurii educaționale dacă nu cunoaștem situația realǎ? Cum putem îmbunătăți ceva ce nu cunoaștem?

Sunt întrebǎri la care statul român trebuie să rãspundã de urgenţã! Iar imediat dupǎ ce vom primi rǎspunsurile, trebuie sǎ înceapǎ acţiunile de remediere a problemelor existente!

ARTICOL SCRIS DE:
Mihai Popescu