Se adaugă noi măsuri de protecție comercială la politicile de finanțare pentru sprijinirea industriei americane locale. Taxele vamale de 100% aplicate automobilelor electrice fabricate în China indică faptul că Joe Biden vede această țară ca un concurent amenințător pentru sectorul industrial local, explică Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România.
Viziunea lui Biden este similară cu cea a predecesorului său, Donald Trump. Fostul lider al SUA a sugerat în campania sa o rată de 10% pentru taxele vamale din orice sursă, ajungând până la 60% pentru bunurile provenite din China și chiar 100% pentru "fiecare mașină care traversează granița".
Pachetul recent anunțat dublează taxele vamale pentru panourile solare, ridicându-le la 50%, iar cele pentru unele produse de aluminiu și oțel ajung la 25%, mai mult decât triplul nivelului anterior de 7,5%.
Mărimea importurilor vizate de aceste măsuri este de 18 miliarde dolari, reprezentând o cotă parte de 4,2% din importurile totale ale SUA din China anul trecut, care au fost în valoare totală de 427 miliarde dolari. Cu toate acestea, cota automobilelor electrice este foarte mică.
În același timp, producătorul de baterii CATL a anunțat luna trecută un produs nou care permite încărcarea suficientă în 10 minute pentru o autonomie de aproape 600 km. Acest lucru a determinat autoritățile să ia măsuri în anticiparea unui val viitor de importuri.
Companiile chineze produc deja autovehicule relativ mai ieftine, cu exporturile crescând în Europa, America Latină și Asia. BYD, o companie în care a investit Warren Buffett, oferă pe piața din China un automobil electric compact la un preț sub 15.000 dolari.
În SUA, comentariile primite în timpul consultărilor publice au fost majoritar transmise de oameni de afaceri și erau împotriva măsurilor propuse, evidențiind riscurile potențiale pentru inflație.
Cu toate acestea, decizia autorităților americane reflectă o preocupare intensificată față de abilitatea concurențială a unui adversar pe scena geopolitică, într-o perioadă delicată când procesul de reducere a inflației întâlnește obstacole semnificative, explică consultantul XTB România.
Compromisul pe termen lung pe care cetatenii ar putea fi dispusi sa il accepteWendy Cutler, fost reprezentant al United States Trade Representative (USTR), instituție responsabilă cu negocierile comerciale, a declarat că "am mai văzut acest film înainte". Cutler a făcut referire la panourile solare, oțelul și aluminiul - aluzie la impactul negativ asupra industriei locale ca urmare a unui val de produse ieftine din China.
Cetățenii americani, în opinia sa, ar putea fi dispuși să accepte un compromis: suportarea unei perioade de prețuri mai mari pentru a consolida pe termen lung baza de producție locală. Acest lucru ar aduce beneficii economiei, Cutler adaugând că se răspunde astfel unei "inundații" a pieței care nu este rezultatul concurenței corecte, ci al practicilor incorecte.
Deși relațiile cu CEO-ul Tesla nu sunt cele mai bune, administrația Biden pare să fi luat în considerare mesajul direct al lui Elon Musk: fără bariere vamale adecvate, producătorii chinezi de automobile electrice își vor "demola" concurenții. Scăderea prețurilor și cotațiile în scădere ale Tesla au ajutat administrația să identifice pericolul reprezentat de competiția acerbă cu automobilele fabricate în China, subliniază Claudiu Cazacu.
Tesla a efectuat mai multe reduceri de prețuri, pentru unele modele cu peste 20%. Companii precum GM și Ford au înregistrat pierderi în segmentul electric. În primul trimestru al acestui an, Ford a pierdut 1,3 miliarde de dolari din acest segment, chiar fără a include anumite cheltuieli. Acțiunile Ford au scăzut cu 0,1% anul acesta, în timp ce indicele bursier S&P500 a crescut cu 11,9% și se află la niveluri record. Tesla este într-o situație și mai dificilă: acțiunile sale au scăzut cu 29,6% anul acesta.
Barierele vamale sunt o veste bună pentru investitorii în companiile auto din SUA, dar efectele vor fi vizibile pe termen lung, probabil de ordinul anilor. Trendul acțiunilor pe termen scurt și mediu va depinde de o serie de factori adiționali. Prin urmare, riscul de volatilitate nu dispare.
De asemenea, există provocări legate de apetitul "răcorit" al consumatorilor. În primul trimestru din SUA vânzările au crescut cu doar 2,6% față de anul trecut, sub ritmul total al pieței de 5%, menționează consultantul XTB România.
Implicațiile pentru Europa rămân incerteCum va fi afectată Europa rămâne încă un subiect deschis la discuție. China are în plan construirea unei fabrici în Ungaria, unde BYD deține deja facilități de producție pentru autobuze electrice. Vizita recentă a președintelui Xi în Ungaria și Serbia a deschis calea pentru investiții suplimentare.
Se pune întrebarea dacă autovehiculele chineze produse în Europa vor fi supuse unor taxe vamale mai ridicate. Europa are deja o investigație în curs privind subvențiile acordate sectorului auto din China, care ar putea duce la noi taxe vamale. Momentul exact al acestui eveniment nu este încă clar, dar estimările noastre indică o probabilitate ridicată pentru acest an, posibil chiar în timpul verii, punctează Claudiu Cazacu.
Recent, a fost lansată o nouă investigație cu privire la anumite produse de oțel și tehnologie pentru energie curată, care ar putea impune taxe vamale provizorii după 7-8 luni. La fel ca în SUA, sunt vizate și domenii precum panourile solare sau unele echipamente medicale.
Procesul de fragmentare a pieței globale pare să fie în plin avânt. Pentru consumatori, aceasta ar putea semnifica că revenirea la nivelurile foarte scăzute ale inflației din ultimele două decenii va fi dificil de realizat.
În același timp, tendințele de repatriere a producției ar continua, cu eforturi semnificative în rescrierea lanțurilor de aprovizionare și câștigători în SUA și potențial în Europa, în anumite domenii. Pentru segmentul auto european, care a investit masiv în trecerea la modele electrice erodând profitabilitatea, taxele vamale ar fi salutate de investitori.
Dincolo de sectoarele și companiile câștigătoare, mediul global ar putea deveni mai incert, cu posibile măsuri de răspuns din partea Chinei. În următorii ani, o reducere a toleranței la riscuri ar putea crește volatilitatea pe burse și face mai dificil pentru participanții la piață să obțină profit.
Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice pentru tranzacționare și investiții. Entități ale Grupului XTB sunt supravegheate de unele dintre cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group oferă acces imediat investitorilor retail la sute de piețe globale. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004 încolo, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Utilizând propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin intermediul X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare globale. Mai multe pe: www.xtb.com.
Avertisment cu privire la riscuri:
Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzator pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează performanţele viitoare sau rezultatele. 76% din conturile investitorilor retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.