HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Guvernul intenționează să creeze o nouă companie de transport pe cale ferată - Acuzații de manevră anticoncurențială din partea transportatorilor privați

Guvernul intenționează să creeze o nouă companie de transport pe cale ferată - Acuzații de manevră anticoncurențială din partea transportatorilor privați
Sursă foto: cursdeguvernare.ro

Patronatul Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) contestă crearea Carpatica Feroviar SA, cerând o piață concurențială echilibrată și respectarea Deciziei CE referitoare la restituirea ajutorului de stat ilegal primit de CFR Marfă între anii 2010-2018. Firmele private se opun formării unei noi entități statale.

"Membrii OPSFPR consideră că argumentele aduse înfiinţării companiei de stat nu au niciun temei şi propun factorilor de decizie să analizeze situaţia, în vederea respectării prevederilor europene în vigoare şi a regulilor necesare asigurării unui mediu concurenţial echitabil pe piaţa transportului feroviar de marfă", se arată în comunicat.

De asemenea, operatorii privaţi din domeniul transportului feroviar resping argumentele prezentate în Nota de fundamentare a proiectului normativ și cred că există 10 motive care justifică refuzul acestei inițiative.

"În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat. Această stare de fapt este confirmată şi de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care a declarat anul trecut că "noua companie de cale ferată continuă, în esenţă, activitatea lui CFR Marfă" şi va prelua contractele profitabile pentru CFR Marfă şi activele necesare derulării acestora. Restul echipamentelor vor fi valorificate pentru a acoperi parţial datoria companiei către stat, însă suma care nu va putea fi acoperită "va fi o pagubă a bugetului de stat", a precizat atunci preşedintele CC.", se arată în comunicat.

Organizația susține că formarea Carpatica Feroviar SA contravine dispozițiilor Comisiei Europene.

Conform OPSFPR, Decizia CE nr. C (2020) 1115/24.02.2020 obligă România să recupereze integral ajutorul de stat ilegal primit de CFR Marfă, în valoare de 2,6 miliarde lei plus dobânzi.

"La finalul anului 2022, valoarea datoriei era de 4,2 mld. lei, ca urmare a acumulării de dobânzi şi penalităţi. Aşa cum se menţionează în Nota de Fundamentare, "statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene", însă acest lucru nu s-a întâmplat, deşi termenul stabilit de CE era de 6 luni de la comunicarea deciziei. În condiţiile în care noua companie ar putea prelua contractele şi activele profitabile de la CFR Marfă, acest lucru poate însemna că statul se va afla în imposibilitatea de a recupera datoria. În consecinţă, dacă suma nu a fost recuperată în integralitate, nu se justifică înfiinţarea unei noi companii.", afirmă organizația.

În plus, Comisia Europeană nu acceptă argumentul privind interesul strategic al Carpatica Feroviar.

"De la emiterea Deciziei de recuperare şi până în prezent, autorităţile române au purtat negocieri cu reprezentanţii Comisiei Europene în vederea aprobării unei modalităţi alternative plăţii cash pentru rambursarea ajutorului de stat ilegal. Modalitatea propusă vizează transferul de active în locul plăţii şi direcţionarea activelor transferate către o companie nou constituită, cu istoric curat - Carpatica Feroviar. Motivaţia acestui transfer constă chiar în aşa-zisul interes strategic al înfiinţării noii companii. În ciuda încercărilor repetate şi a îndelungilor negocieri, Comisia Europeană nu a acceptat până la acest moment argumentul interesului strategic al Carpatica Feroviar.", se adaugă în comunicat.

De asemenea, interesul strategic și militar invocat pentru crearea Carpatica Feroviar nu este justificat, iar cei doi ani de conflict din Ucraina confirmă acest lucru, subliniază sursa citată.

"Operatorii feroviari privaţi şi-au asumat responsabilitatea şi au demonstrat că au capacitatea de a susţine şi a rezolva orice tip de transport special, strategic sau militar pe calea ferată, fără vreo recomandare din partea Ministerului Transporturilor sau a Guvernului României. Nu au existat situaţii în care un operator privat să refuze un transport special. Pur şi simplu, operatorii feroviari nu au uitat că au fost numiţi "A doua Armată a ţării", afirmă organizația.

În plus, dintre cele aproximativ 8.400 de vagoane active ale CFR Marfă, doar circa 300 pot fi utilizate pentru transporturi speciale, adică mai puțin de 4% din flota totală.

"Membrii OPSFPR sunt dispuşi să asigure în condiţii de echitate şi transparenţă transporturile speciale. Însă, aceste transporturi parvin CFR Marfă în mod neconcurenţial prin alocare directă. Statul român trebuie să ofere tuturor operatorilor şansa de a participa la o procedură de selecţie a furnizorilor pentru aceste categorii de transporturi, prin organizarea de licitaţii publice.", se menționează în comunicat.

Conform surselor citate, operatorii privați din sectorul transportului feroviar de marfă, care dețin o cotă de piață de peste 70%, pot gestiona nevoile apărute în situații critice.

"În nota de fundamentare pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar, pe lângă interesul strategic, se specifică faptul că această companie va acoperi nevoia de transport în caz de criză. Însă, operatorii privaţi au o cotă de piaţă cumulată de peste 70% şi pot acoperi astfel de nevoi fără probleme. Mai mult, în prezent, din totalul transporturilor de mărfuri calificate prin nota de fundamentare drept strategice, CFR Marfă operează un procent de cca. 25%, restul mărfurilor fiind transportate de operatorii privaţi.", subliniază organizația.

De asemenea, creșterea capitalului social al Carpatica Feroviar cu contribuție în locomotive, vagoane și numerar ar putea fi considerată un nou ajutor ilegal al statului pe o piață concurențială. Conform actului constitutiv, capitalul social inițial al Carpatica Feroviar este 125.000 lei.

"La articolul 2, se specifică faptul că, ulterior, se va realiza o majorare de capital social. Ce va presupune această majorare de fapt şi cum se va efectua? În cazul în care majorarea capitalului se va face prin transfer de material rulant sau numerar de la CFR Marfă şi într-o piaţă concurenţială, operaţiunea ar putea fi interpretată drept un nou ajutor de stat ilegal şi sancţionată ca atare. Odată rambursat ajutorul de stat în integralitatea sa şi restabilite condiţiile de mediu concurenţial echitabil, Ministerul Transporturilor este liber să folosească excedentul de capital al CFR Marfă pentru orice operaţiuni (inclusiv capitalizarea Carpatica), criteriul discontinuităţii economice devenind redundant.", afirmă reprezentanții organizației.

Conform acestora, CFR Marfă a perturbat piața transportului feroviar prin practicarea unor tarife dumping către clienți, ceea ce a dus la pierderi financiare anuale pe parcursul ultimilor 15 ani.

Operatorii privați din domeniul transportului feroviar susțin că justificarea creării Carpatica Feroviar în Nota de fundamentare menționează obligația asumată prin PNRR pentru a face sectorul feroviar competitiv. Cu toate acestea, introducerea Statutului personalului feroviar a crescut costurile operatorilor cu mai mult de 10%, iar în acest an se dorește creșterea Tarifului de Utilizare al Infrastructurii cu aproximativ 15%, acțiuni care contravin acestui obiectiv asumat.

"Dacă Guvernul ar lua măsurile necesare pentru eficientizarea activităţii CFR Marfă, motivele invocate pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar nu ar mai avea fundament. Actuala companie de stat ar putea îndeplini toate obiectivele trasate de Ministerul Transporturilor în Nota de fundamentare", subliniază organizația.

În plus, operatorii privați se întreabă care sunt rezultatele studiului de impact asupra mediului concurențial care a stat la baza deciziei Guvernului.

"Membrii OPSFPR consideră că este nevoie de transparenţă în ceea ce priveşte rezultatele studiului privind impactul asupra mediului concurenţial şi al impactului asupra mediului de afaceri, dar şi al testului investitorului privat prudent în economie, în baza cărora s-a luat decizia înfiinţării Carpatica Feroviar", se menționează în document.

ARTICOL SCRIS DE:
Elena Marin