HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Raport alarmant privind UE: fondurile sunt gestionate necorespunzător și nu există controale riguroase

Raport alarmant privind UE: fondurile sunt gestionate necorespunzător și nu există controale riguroase
Sursă foto: brd.nrw.de

Scopul central al politicii de coeziune este diminuarea discrepanțelor economice și sociale din cadrul Uniunii Europene. În teorie, acest lucru sună impecabil, însă realitatea este cu totul alta, așa cum reiese dintr-un raport recent publicat de Curtea de Contui Europeană (ECA). "Bani mulți, erori numeroase și sistem de control nefuncțional", astfel poate fi rezumat în câteva cuvinte analiza ECA.


Politica de coeziune se numără printre cele mai importante domenii ce implică cheltuieli în UE. De-a lungul anilor, bugetul UE destinat coeziunii a fost cel mai afectat de erori, conform aceluiași raport publicat luni de ECA. Sursele citate susțin că nivelul estimat al erorilor nu indică fraudă, ineficiență sau risipă, ci reprezintă o evaluare a sumelor care nu au fost utilizate conform reglementărilor UE și naționale. "Între ciclurile bugetare multianuale 2007-2013 și 2014-2020, nivelul total al erorilor în cheltuielile pentru coeziune a scăzut de la 6% la 4,8%. O veste bună? Doar relativ, dat fiind că această cifră a rămâs în fiecare an peste pragul de 2 % stabilit de reguli. De altfel, 2022 a contrazis tendința, cu un nivel-record de eroare de 6,7%", se specifică în raport, notează Agerpres.


În ceea ce privește cheltuielile asociate, acestea sunt pline de erori pe care UE a încercat, fără succes real, să le diminueze. Comisia Europeană și statele membre ale UE au o problemă comună: controale insuficiente la toate nivelurile. Aceasta este concluzia documentului de analiză publicat luni de Curtea de Conturi Europeană. Autoritățile naționale ar putea identifica și preveni mai multe erori.


Critici aduse Comisiei

"Comisiei Europene îi putem reproșa că a subestimat nivelul cheltuielilor care nu respectă legea. În plus, ea nici nu a scos cu adevărat biciul pentru a încuraja statele membre să își îmbunătățească gestiunea și sistemele", afirmă ECA.


"Comisia și țările din UE lucrează cot la cot pentru ca politica de coeziune a UE să aducă rezultate reale în viața oamenilor, dar trebuie să facă mai multe eforturi pentru a se asigura că cheltuielile respectă regulile. Observăm la toate nivelurile o formă sau alta de control. Ce nu avem în schimb? Rezultate", a declarat Helga Berger, membră a Curții responsabilă de acest document de analiză.


"Dacă ne imaginăm sistemul de control sub forma unei piramide, baza, sau prima linie de apărare, sunt controalele desfășurate de autoritățile de management din țările UE. Ele sunt însă fragilizate de diferite probleme. Această primă linie de apărare ar fi putut preveni peste o treime din erorile identificate de auditori între 2017 și 2022. O a doua linie de apărare sunt controalele efectuate de autoritățile de audit naționale. Și aici, auditorii Curții au observat deficiențe, de diferite tipuri, mai mult sau mai puțin grave. 40 dintre cele 43 de organisme de audit verificate de Curte aveau astfel de probleme în activitatea lor", se menţionează în raport.


Rolul CE

Comisia Europeană se bazează pe controalele naționale - care nu sunt întotdeauna eficiente - pentru evaluările sale. Autorităţile naţionale nu reuşesc să identifice în mod egal cheltuielile cu erori. În paralel, metodele prin care Comisia poate detecta, preveni sau corecta erorile au propriile lor dificultăţi. Verificările pe documente efectuate la birou nu sunt concepute pentru a detecta cheltuielile cu erori. Comisia ar putea avea un impact mai mare dacă ar efectua mai multe audituri de conformitate pe teren. Corecţiile financiare, care fac parte din instrumentele Comisiei, sunt aplicate în cazul problemelor serioase ale controalelor, pentru a proteja bugetul UE de cheltuielile cu erori. Până acum însă, nicio corecţie financiară nu a determinat o pierdere directă de finanțare pentru vreo țară. Autorităților li s-a permis să reutilizeze fondurile respective pentru alte proiecte. În aceste condiții, ce efect disuasiv poate exista? Unul limitat. În plus, țările din UE nu se simt obligate să își îmbunătățească sistemele și să evite erorile de la bun început, consideră Curtea de Conturi Europeană.


În ultimii ani, majoritatea erorilor legate de coeziune au fost cauzate de cheltuieli și proiecte neeligibile. Pe locul doi se situează nerespectarea normelor privind ajutoarele de stat și achizițiile publice de către beneficiarii fondurilor. Auditorii au identificat trei cauze principale ale erorilor: probleme administrative la nivel național (inclusiv decizii greșite sau verificari ineficiente ale autorităţilor), neglijenţa sau nerespectarea intenţionată a normelor de către beneficiari și interpretarea greșită a normelor.


Auditorii susțin că atât Comisia, cât și statele membre pot verifica mai eficient cheltuielile de coeziune. De asemenea, se subliniază că riscul de cheltuieli neconforme rămâne ridicat. Suprapunerea dintre perioadele multianuale de cheltuieli și fondurile UE pentru redresarea post-pandemică generează o presiune suplimentară asupra țărilor care trebuie să se asigure că fondurile sunt utilizate corect.

ARTICOL SCRIS DE:
Ion Dumitrescu