Polonia și alte cinci state europene solicită impunerea de taxe pentru produsele achiziționate de pe platformele chinezești Temu și Shein, în timp ce propriile lor branduri, care produc în China, au planuri mari de expansiune internațională, conform Ziarul Financiar citat de mediafax.
Conform publicației Warsaw Voice, Polonia împreună cu alte cinci țări din Uniunea Europeană au pus în vizor platformele online chineze. Aceste țări doresc să impună taxe pe produsele cumpărate prin intermediul acestor platforme, platforme care își extind prezența pe piață evitând reglementările și comisioanele existente.
Germania, cu sprijinul Poloniei, Austriei, Danemarcei, Franței și Olandei, promovează această inițiativă. Aceste state au solicitat Comisiei Europene să implementeze un set complet de măsuri menite să contracareze ceea ce consideră a fi concurența neloială din partea unui număr tot mai mare de platforme online chineze.
În scrisoarea trimisă Comisiei Europene se subliniază faptul că atât Temu cât și Shein au fost deja recunoscute ca fiind platforme online foarte mari. Prin urmare, acestea trebuie să respecte anumite obligații speciale, cum ar fi verificarea legalității produselor comercializate prin intermediul lor. Respectarea acestor obligații implică și aderarea la standardele europene de calitate și siguranță.
Unele țări solicită Comisiei Europene să aplice cu strictețe aceste reguli împotriva platformelor chineze. În acest sens, propun ca Bruxelles-ul să înceapă colectarea și digitalizarea tuturor informațiilor disponibile în statele membre cu privire la încălcările legii de către platformele chineze.
Aceasta va permite evaluarea dimensiunii încălcărilor și impunerea de sancțiuni. De asemenea, țările respective doresc o consolidare a competențelor autorităților naționale care supraveghează comerțul electronic și o coordonare mai bună între acestea.
Cele șase țări doresc, de asemenea, o analiză a tipului de date personale pe care platformele respective le colectează și modul în care sunt gestionate. Ele cer eliminarea pragului scutit de taxe vamale, în prezent echivalentul a 150 de euro, și impunerea TVA-ului pe produsele furnizate de Temu și Shein.
Un studiu recent realizat de Zalando indică faptul că peste jumătate din companiile poloneze de modă care vând online sunt deja prezente pe piețele internaționale, iar 20% dintre acestea au intenția de a se extinde în mai multe țări.
Un accent puternic pe Europa este evident, cu aproape trei sferturi din companiile incluse în studiu care analizează doar țările UE când se gândesc la extindere externă. Pentru mai mult de jumătate din firmele intervievate, vânzările online pe piețele externe echivalează cu profituri mai mari și un număr în creștere de clienți.
Problema brandurilor respective este evident expansiunea platformelor chineze precum Temu și Shein. Ministerul polonez al dezvoltării și tehnologiei a trimis deja scrisori către platformele din China în care le informează despre preocupările legate de activitățile lor.
Și în Ungaria, autoritățile antitrust au demarat investigații împotriva Temu în timpul iernii, potrivit Hungary Today.