HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Expunerea constantă la informații este factorul principal pentru promovarea utilizării soluțiilor digitale, conform unui studiu Mastercard.

Expunerea constantă la informații este factorul principal pentru promovarea utilizării soluțiilor digitale, conform unui studiu Mastercard.
Sursă foto: universul.net

Conform unui studiu realizat de Mastercard, expunerea continuă la informații este factorul determinant în promovarea folosirii soluțiilor digitale. În cadrul Indicelui Plăților Digitale, dezvoltat de aceeași companie, România a obținut un scor de 44 din 100 în privința utilizării plăților digitale.

"Cardurile încep să acapareze o parte din piața plăților cash și cu o bază extinsă de utilizatori se conturează tendințele comportamentale ale pieței în ansamblu. Totuși, progresul este lent și necesită eforturi constante pentru ca românii să favorizeze metodele digitale față de cele cash. Crearea unei infrastructuri adecvate pentru acceptarea și efectuarea plăților este esențială, dar cel mai important aspect în promovarea utilizării soluțiilor digitale este furnizarea unui flux constant de informaţii. Cu cât persoanele dobândesc mai multe cunoștinţe despre soluţiile de plată digitală, cu atât vor avea mai multă încredere și vor decide să le utilizeze - iar odată ce vor fi conștienți de beneficii, le vor integra ca pe un gest obişnuit, cotidian", a afirmat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croaţia.

Sub-indicele Utilizare monitorizează doua componente: utilizarea plăților non-cash și rata de adoptare a soluțiilor de plată, ambele având o pondere egală în calculul scorului final.

Utilizarea plăților fără numerar

Componenta Utilizarea plăților fără numerar evaluează performanța generală a plăților digitale comparativ cu cele cash, obținând 51 de puncte din 100. Scorul este susținut de datele recente pentru România, care indică faptul că doar 69% din populaţia bancarizată profită de oportunitatile, inovațiile și noile soluţii disponibile pe piaţa.

Diverse motive contribuie la această situaţie, incluzând percepţia privind siguranţa utilizarii metodelor digitale de plată, refuzul unor comercianţi de a accepta plata cu cardul și preferinţa multor angajatori de a plati salariile în cash. Aproximativ jumătate dintre angajaţi primesc salariul în cash, ceea ce mărește probabilitatea ca aceştia să folosească mai mult cash-ul pentru cumpăraturi și plati. Procentul este practic neschimbat faţa de anul 2021, chiar dacã populația bancarizată a crescut cu 9 puncte, ajungand la 69%. Se presupune că odatã cu creşterea numărului consumatorilor care încasează salariul sau venitul în cont, se va mări și utilizarea soluțiilor de plată digitală pentru cumpărături în magazine fizice sau online, plata facturilor la utilitati sau alte tipuri de plati cotidiene pentru care încã este preferat cash-ul.

Rata de adoptare a soluțiilor de plată

Componenta Rata de adoptare a soluțiilor de plată indică gradul în care consumatorii din România s-au adaptat la soluțiile inovatoare de plată și cât de mult le utilizează. În 2022, aceasta a obținut un scor de 36 din 100, sugerând că o parte din infrastructura existentă este încă subutilizată.

Soluţiile contactless, fie ATM-uri sau POS-uri, sunt tot mai populare datoritã simplitãţii și eficienţei lor. Rata folosirii bancomatelor contactless a crescut cu 2 puncte, ajungând la 4%, reflectând limitările infrastructurale, având în vedere că proporția ATM-urilor contactless fațã de totalul ATM-urilor este micã în România. În schimb, platile contactless la POS dominã piata: 92% din tranzacţiile POS au fost contactless în anul 2022, o creştere comparativ cu anul precedent.

În același an, 11% din tranzacţiile efectuate în România au fost realizate prin intermediul portofelelor digitale, un avans de 4 puncte faţã de anul anterior. Acest rezultat reflectă o mai mare deschidere din partea consumatorilor, pe măsură ce mai mulţi emitenti oferă Apple Pay și Google Pay sau îşi creează propriile portofele.

Numărul tranzacţiilor electronice cu carduri tip voucher înregistrate în România în 2022 a fost de cinci ori mai mare decât în 2020. Aceastã creştere a fost determinată de accelerarea plãţilor electronice în perioada pandemiei și creşterii gradului de adoptare a metodelor digitale de platã, inclusiv a voucherelor emise electronic (tichete de masã, tichete cadou, tichete de vacanţã, tichete culturale, tichete sociale).

Dintre dispozitivele preferate ale românilor pentru efectuarea achizițiilor online, smartphone-ul ocupă primul loc. În 2022, peste 7 din 10 români au folosit un telefon mobil pentru a plati online comparativ cu un computer desktop (aproximativ 3) sau o tabletă (mai puțin de 1 din 10).

În același an, datele cardurilor au fost stocate online pentru 68% din achizițiile online, comparativ cu nivelul din anul precedent care era de 62%, rezultând astfel un trend ascendent prin creșterea cu aproape 10%.

Despre Indicele Plăților Digitale

Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index; DPI) este un instrument de analiză care monitorizează evoluția plăților digitale la nivel național. Indicele a fost realizat anul acesta în patru țări: Austria, Croaţia, România și Ungaria, analizând datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obţinut un scor de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructurã, 55 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare.

ARTICOL SCRIS DE:
Ana Ionescu