Conform hotărârii Curţii Constituţionale, prevederea legală care stabilește că doar prefectul are dreptul de a contesta în instanţă, după un control realizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC), autorizaţiile de construire sau de desfiinţare a unor construcţii emise în mod ilegal, este neconstituțională, conform news.ro.
Judecătorii constituţionali au observat totodată că este împotriva Legii fundamentale prevederea potrivit căreia lucrările nu se suspendă odată cu atacarea în instanţă a autorizației. Legea actuală stipulează că suspendarea lucrărilor se realizează doar la solicitarea prefectului.
Astfel, judecătorii constituționali au acceptat excepția de neconstituționalitate și au constatat că art.12 alin.(1) din Legea nr.50/1991, care stipulează că autorizațiile de construire sau de desființare, emise contrar prevederilor legale, pot fi anulate de instanțele administrative contencioase conform legii ca urmare a introducerii acțiunii de prefect după controlul ISC, este neconstituțional.
”În esenţă, Curtea a constatat că, în redactarea în prezent în vigoare, dispoziţiile art.12 alin.(1) din Legea nr.50/1991 restrâng sfera titularilor dreptului la acţiune în anularea autorizaţiilor de construire/desfiinţare, menţionându-l doar pe prefect ca unic titular, ceea ce contravine art.52 alin.(1) raportat la art.21 alin.(1) din Constituţie, sub aspectul dreptului constituţional al oricărei persoanei vătămate printr-un act administrativ de a se adresa justiţiei pentru apărarea dreptului sau interesului său legitim”, este argumentul adus de CCR.CCR a admis excepția de neconstituționalitate și a stabilit că soluția legislativă cuprinsă la art.12 alin.(2) din Legea nr.50/1991 care prevedea că ”odată cu introducerea acțiunii se pot solicita instanței judecătorești suspendarea autorizației de construire sau desființare și oprirea executării lucrărilor, până la soluționarea pe fond a cauzei” este neconstituțională.
”Întrucât dispoziţiile art.12 alin.(2) din aceeaşi lege prevăd caracterul facultativ al suspendării executării actului administrativ atacat de prefect, acestea încalcă art.123 alin.(5) din Constituţie, care conferă efect suspensiv de drept acţiunii exercitate de prefect în virtutea dreptului său de tutelă administrativă”, a argumentat CCR.Hotărârea a fost luată cu unanimitate de voturi.