HUB PRESS

s e î n c a r c ă

Cine este responsabil pentru fraudele bancare? Crește cererea ca rețelele sociale să se implice în prevenirea acestora (analiză)

Cine este responsabil pentru fraudele bancare? Crește cererea ca rețelele sociale să se implice în prevenirea acestora (analiză)
Sursă foto: Adobe Stock

Progresul tehnologic în domeniul inteligenței artificiale și adoptarea tot mai mare a instrumentelor de banking online nu au adus doar o eficiență crescută a sistemelor financiare și de plăți, ci au deschis și ușa către noi vulnerabilități. Acest lucru a impus necesitatea unor reglementări clare cu privire la distribuirea responsabilității în cazul fraudelor, în care rețelele sociale joacă un rol semnificativ, explică Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România.

Unda de fraude ce a afectat consumatorii - incluzând manipularea circuitului de plată prin introducerea unor date false ale destinatarului, promovarea unor magazine online fictive sau accesarea nepermisă a aplicațiilor bancare - a generat îngrijorare și nemulțumire. Aceste probleme au determinat autoritățile să ofere o serie de răspunsuri.

Cine poartă responsabilitatea în cazul unei fraude bancare? Este vorba despre client, banca sau chiar rețelele sociale care au facilitat răspândirea escrocheriilor, de la identitati false până la vânzarea de servicii și produse fictive?

La această întrebare delicată, răspunsul în Marea Britanie este: sub anumite condiții și pânâ la o anumit sumã limitată, responsabilitatea revine bãncii sau PSP (Payment Service Provider). Limita despăgubirilor ce pot fi acordate, începând cu 7 octombrie, este de 85.000 de lire sterline, sumă redusă de la 415.000 de lire sterline în urma protestelor vehemente ale instituțiilor financiare. În paralel, sectorul financiar susține că responsabilitatea revine în mare măsură rețelelor sociale, subliniază consultantul XTB România. Un aspect esențial în combaterea fraudelor este eliminarea pe scară largă a conturilor suspecte, conform lui Rob Jones, director al National Economic Crime Centre din Marea Britanie. PSP-uri precum Revolut au criticat atitudinea unor rețele sociale și au cerut împărțirea responsabilității financiare cu acestea în cazul pierderilor generate de fraude. Laburiștii au propus o lege care să facă companiile IT care operează rețele sociale responsabile pentru o parte din pierderi. Nu se știe dacã proiectul va avansa, dar susţinãtorii din mediul legislativ şi cel bancar sunt de pãrere cã este crucial ca firmele tech sã fie motivate sã lupte împotriva tentativelor de fraudã online prin amenzi propuse. O armonizare a stimulentelor ar fi elementul central al propunerii. Meta, proprietarul Facebook, a rãspuns ferm adaugând cã schimbul de informaţii este soluţia și proiectul pilot cu bǎncile NatWest și Metro ar putea fi extins. Anul trecut, pierderile cauzate de plǎţile neautorizate au atins 460 de milioane de lire sterline, 70% dintre acestea fiind comenzi online pentru bunuri care nu au ajuns la destinatar. În Europa, directiva PSD3 privind plățile, văzută ca o evoluție și nu o revoluție a variantei anterioare PSD2, include prevederi importante pentru consumatori. Directiva urmează să fie finalizată în trimestrele următoare, dar cu perioada de tranziție, va fi aplicată abia din 2026, subliniază Claudiu Cazacu. Tiparul fraudelor din România, frecvent în Europa Centrală și de Est Autoritatea Bancară Europeană a observat că în cazul transferurilor instantanee - care vor fi extinse în toată Europa în anii viitori - procentul de fraudă este aproape de 10 ori mai mare decât la transferurile tradiționale. În același timp, ratele de fraudare pentru plățile transfrontaliere sunt de nouã ori mai mari decât cele interne. Mai mult, unele state sunt mult mai vulnerabile, depǎșind cu peste 10 ori media Zonei Economice Europene (EEA). În România s-au întâmplat tentative de fraudã prin folosirea imaginilor unor persoane publice - inclusiv din mediul financiar-bancar - pentru a promova scheme ce promiteau câștiguri procentuale foarte mari. Acest fenomen este întâlnit în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. Responsabilitatea prestatorilor de servicii de plată va fi invocată în anumite situații, astfel încât monitorizarea și reacția la anumite tipare neobișnuite de tranzacții care ar fi trebuit să atragă atenția să revină instituțiilor de plată, nu clientului, punctează reprezentantul XTB România. Se ia act de creșterea semnificativǎ a cazurilor de fraudǎ, nu doar pentru cã se propun reguli pentru o autentificare mai puternicã, monitorizarea tiparelor de tranzacții sau verificarea corectitudinii combinaţiei nume/IBAN, ci și pentru schimbul de informaţii între diferiţi PSP-uri. În același timp, se ține cont de cazurile în care prin accesarea neautorizatǎ a contului sau inducerea în eroare cu privire la destinatarul plǎţii, responsabilitatea nu este a clientului ci a bǎncii/PSP-ului. Având în vedere tendinţele crescute ale tentativelor de fraudǎ din ultimii ani și noile posibilitati oferite de tehnologie - alǎturi de ingeniozitatea și organizarea complexǎ a iniţiatorilor - lupta pentru distribuirea responsabilităţii financiare către giganţi ai reţelelor sociale este una cu mize financiare uriașe. O informare mai bună a clienților și o autentificare mai sigură vor oferi un nivel suplimentar de protecție, în timp ce schimbul de informații între companiile tech și procesatorii de plǎţi, dar și între diferiți procesatori de plăți vor facilita detectarea tiparelor de fraudă. Cu toate acestea, presiunea pentru implicarea mai puternică a rețelelor sociale în lupta împotriva practicilor ilegale va crește. Este posibil ca Marea Britanie să ofere un studiu de caz în privința distribuirii responsabilității - și a poverii financiare - legate de breșele din plǎţile consumatorilor. În viitorul apropiat, pe o perioadǎ de 2-3 ani, acest lucru ar putea afecta negativ profitabilitatea unor companii care operează rețele sociale, concluzionează Claudiu Cazacu. Despre XTB: Avertisment cu privire la riscuri: Orice opinii, cercetãri, analize, preţuri sau alte informaţii oferite sub formă de comentarii generale pe piaţă nu constituie sfaturi investiţionale. XTB nu este rãspunzãtor pentru orice pierdere sau pagubã inclusiv şi fără limitare la orice pierdere sau câştig care poate rezulta direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează performanţe sau rezultate viitoare. 76% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

ARTICOL SCRIS DE:
Elena Marin